Przedstawienie
sylwetki autora w tym cyklu jest dość kłopotliwe, gdyż Philip Roth, rocznik 33,
należy do najwybitniejszych prozaików amerykańskich o bardzo bogatej
twórczości. Swego czasu sensację
wzbudziła jego trzecia powieść Kompleks
Portnoya, do dziś najgłośniejsze jego dzieło. Ostatnie lata to pasmo
sukcesów, takie powieści jak Amerykańska
sielanka czy Ludzka skaza
pokazały jego wielkość i przyniosły wiele nagród
Pierś
to książeczka krótka, ale niezwykle urokliwa i inteligentna
Zaczęło się niezwykle – to pierwsze zdanie książki , a jednocześnie początek ”odysei”
głównego bohatera, wykładowcy literatury, Davida Kepesha . Tym niezwykłym wydarzeniem było swędzenie w
pachwinie. Kolejny etap to zaczerwienienie skóry, które zamieniło się w plamę.
Towarzyszyło temu odrodzenie pożądania i wzrost doznań seksualnych: „Seks nie w
głowie, nie w sercu, lecz rozdzierający naskórek penisa, seks podskórny i
ekstatyczny. Wiłem się w łóżku z rozkoszy, szarpałem prześcieradła… Czułem
wtedy, że po prostu nie zniosę dłużej tych doznań, płakała, z rozkoszy”. Dalej
już nie jest tak przyjemnie – bohater obudzi się jako, „bryłowaty naciek
hormonalny”, czyli pierś. Ma konsystencję gąbki, a główna część masy stanowi tkanka
tłuszczowa. W Szczątkowej formie zachował układ krwionośny, nerwowy i
wydalniczy, a otworki w brodawce spełniały rolę ust i uszu. Mógł się nimi
porozumiewać, natomiast nie miał oczu. Zamknięty w szpitalu, zdany był tylko na
lekarzy, ich opiekę i współczucie. David Kepesh rozpoczyna podróż wewnętrzną w
celu pogodzenia się ze sobą, odnalezienia swego miejsca w rzeczywistości.
Szczerze
mówiąc, skandaliczność tego utworu jest dość delikatna. Oczywiście sam pomysł
jest kontrowersyjny, zwłaszcza pop rzez połączenie biegunów penisa i ust. Pierś
łączy w sobie cechy i funkcje ust i organów płciowych – dwóch podstawowych
środków naszego kontaktu ze światem. Bulwersować może też sprowadzenie całego
istnienia jednostki ludzkie do jej życia płciowego. Stąd powieść przesycona
jest erotyzmem. Już ablucje dokonywane przez pielęgniarkę doprowadzają go do
seksualnej ekstazy. Pojawiają się w jego głowie perwersyjne marzenia i
fantazje. Wyobraża sobie Claire, którą zmienia w olbrzymiego penisa, albo że
rozbiera się i ssie go, czyli monstrualną pierś. Pożądanie jest tak silne, że
nie potrafi o niczym myśleć, jak o zaspokojeniu swoich pragnień.
Nie
liczyłbym jednak na zbyt bogate doznania erotyczne. Czytelnik może tylko przez
moment zabawić się wizją erotycznych fantazji ukazanych w „Piersi”, gdyż bohater
co chwila okrutnie drwi z samego siebie i swych tłumionych pragnień. Roth nie
potrafi zdobyć się wobec seksu nawet na odrobinę powagi. Idealnie określił to
wybitny pisarz Milan Kundera: „Dla Rotha seks jest problemem samym w sobie.
Hedonizm bolesny, problematyczny, ironiczny. Twórczość Rotha stanowi
niespotykane połączenie szczerego wyznania z bezlitosną ironią”. Seks i
towarzyszące mu poczucie winy zmieniają się tu w jedną wielką farsę. Łatwo więc
odczytać „Pierś” jako pastisz Kafkowskiej „Przemiany”, na którą zresztą kilkakrotnie
powołuje się sam bohater.
Trudno
jednak traktować mikropowieść Rotha tylko i włącznie jako żart i zabawę
konwencjami. „Pierś” – jest groteskową parabolą losu człowieka dążącego do
zamknięcia się we własnym, odizolowanym świecie i jednocześnie próbującego się
z niego wydostać. Podstawowe pytanie – dlaczego Kepesh zamienia się w pierś
otrzymuje u „Amerykanina różne odpowiedzi. Być może jest to reakcja na szarość
i banalność egzystencji: „Byłem tylko wytrwały. Do przodu, noga za nogą.
Punktualność. Uczciwość. Grzeczność. Dobre stopnie ze wszystkich przedmiotów…
Chcę stąd wyjść, chcę wariować, szwendać
się, wrzeszczeć jako szalony…” Być może konsekwencja życia w marazmie
seksualnym. Po nieudanym małżeństwie, związek z Claire był swoistym układem –
rozsądnym i bezpiecznym, pewną stabilizacją. A może w końcu chodzi o pozbycie
się niepotrzebnego bagażu reszty ciała, aby pławiąc się we własnym mleku
odpłynąć w szczęśliwą krainę zapomnienia, gdzie zniknie zależność od świata
zewnętrznego: „Dlaczego nie miałbym mieć wszystkiego, czego pragnę, czego tylko
pragnę w każdej sekundzie dnia, jeśli może to wyciągnąć mnie z tego nędznego
piekła” – wykrzykuje bohater, a za nim cały świat. Paradoksalnie spełnienie
tego pragnienia przynosi jedno wielkie rozczarowanie: bohater nadal potrzebuje
obecności kobiet i usług innych ludzi.
Historię
Kepesha krytyka odczytywała także w duchy psychoanalizy, tak lubianej przez
Rotha. Według niej autor „Piersi” kreśli konflikt ojca i syna – obecny w życiu,
jak i w twórczości Kafki. Mechanizm oddziaływania ojca na syna odbywa się według
kompleksu Edypa. Chłopiec pożąda matki, lecz pragnieniu temu stoi na
przeszkodzie ojciec. Następuje identyfikacja z ojcem, a zarazem niechęć do
niego, wynikła z poczucia rywalizacji. W przypadku Kepesha zamiana w kobiecą
pierś byłaby wiec buntem przeciw autorytetowi i niszczycielskiej władzy ojca.
Niezależnie
od przyczyny przemiany powieść zawiera spory ładunek podtekstów filozoficznych
i przynosi ironiczny obraz współczesnego świata. W podstawie, rozmyślaniach i
problemach bohatera odbija się kondycji człowieka z końca XX wieku. Przede
wszystkim problemy z tożsamością i to nie tylko płciową, poczucie alienacji,
zatarcia granicy między realnością a fikcjonalnością życia (bohater twierdzi,
że prześcignął Kafkę, który tylko wyobrażał sobie człowieka zamieniającego się
w robaka), aspekt formy, konwencji, maski, jaką zakładamy w społeczeństwie.
Niecałe siedemdziesiąt stron groteskowej opowieści o świecie, w którym wszystko
jest możliwe.
NAPRAWDĘ
SMAKOWITY KĄSEK
Dodo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz