KRÓTKI
FILM O
UMIERANIU
„Dowcip”
jest jednym z tych trudnych filmów, ale oglądanie go jest niezapomnianym
przeżyciem, które daje nam więcej niż zwykłą kinową satysfakcję. Nie ma tutaj
zagadek, ani sekretów, nie musimy się domyślać, o co chodzi. Wszystko jest
treściwe od początku, od pierwszych słów, które słyszymy w filmie, kiedy to Dr.
Kelekian po prostu oznajmia głównej bohaterce (Emma Thompson) : „Masz raka”. To jest właśnie początek „Dowcipu”
wyreżyserowanego przez Mike’a Nicholsa, filmu, który zmusza nas do stawienia
czoła naszym największym lękom i skłania do refleksji odnośnie naszej
śmiertelności.
Vivian Bearing, główna bohaterka, jest
profesorem literatury angielskiej, specjalizującym się w XVII- wiecznej poezji
Johna Donna. Nie ma rodziny, nie prowadzi życia towarzyskiego, ale też nie przeszkadza jej samotne życie- jedynie z poezją Donna. Była bardzo surową
nauczycielką, nie - tolerującą leniwych studentów, nie myślała o tym, że są to tylko młodzi
ludzie, którzy potrzebują rozrywki. Sama będąc na studiach, nie była
zainteresowana zabawą, interesowała ją tylko poezja; była niesamowicie ambitna i pracowita - kiedy jej ówczesna wykładowczyni poradziła jej wyjście ze
znajomymi, Vivian poszła do biblioteki.
Bearing, mimo że zajmowała się problematyką śmierci, w momencie, kiedy zachorowała, poczuła wewnętrzny niepokój; straciła grunt pod nogami na skutek niewiedzy dotyczącej śmierci jako zjawiska naukowego; to było coś zupełnie innego niż twórczość Donna, gdzie śmierć jest przedstawiona bardzo poetycko . Na początku intelekt jest jej zbroją (w Polsce film był wyświetlany pod tytułem Rozum) odnajduje pociechę w jej ukochanym angielskim poecie metafizycznym, ale szybko odkrywa, że metafora przegrywa z naukowym żargonem; choć stara się dowiedzieć wszystkiego na temat choroby, pozostaje bezradna . Ból, cierpienie, upokorzenie jest zbyt realne i prawdziwe, by się zdystansować. W końcu dochodzi do wniosku, że już nic prawie nie różni ją od jej studentów - rozum przegrywa
Mike Nichols podjął się bardzo trudnego zadania,
nie tylko stworzył film na podstawie sztuki Margaret Edson o trudnej tematyce,
ale też postanowił przedstawić historię opowiedzianą praktycznie z szpitalnego
łóżka, co miało sprawić wrażenie intymności. Przez cały film Vivian patrzy i
mówi wprost do kamery- do nas- wciągając nas w ten sposób w dramat, który
obecnie przeżywa. Momentem wytchnienia
są jedynie sceny, kiedy pielęgniarka zaciąga zasłony lub powoli przemieszczamy się
korytarzami, ale te sceny są krótkie, a my szybko wracamy towarzyszyć Bearing w
jej zmaganiach z eksperymentalną chemioterapią i niewrażliwością lekarzy.
Emma Thompson jest hipnotyzująca. Nie da się od
niej oderwać oczu, chociaż często są momenty, które są po prostu za trudne do
oglądania. Od początku filmu jesteśmy z nią związani, cierpimy razem z nią, przeżywamy skutki choroby, ale także doświadczamy obojętności lekarzy. Jednak to, co
naprawdę sprawia, że gra Thompson jest taka nadzwyczajna to fakt, iż zapominamy o aktorce grającej swoją rolę, raczej myślimy, że jest to prawdziwa osoba- profesor Vivian Bearing umierającą na raka jajników.
Dużo emocji wzbudza traktowanie bohaterki przez
lekarzy. Nie jest ona śmiertelnie chorym pacjentem, ale przedmiotem badań,
obiektem testowym. Nie widzimy ani grama troski w ich zachowaniu, nawet pytanie
o samopoczucie, które powinno być wypowiadane z choć odrobiną sympatii, brzmi
fałszywie i monotonnie. Mimo okropnego bólu spowodowanego eksperymentalnym
leczeniem, chemioterapia nie zostaje przerwana. To zachowanie musiało być
druzgocące dla Vivian -mimo że była ona bardzo wytrzymała-
traktowanie jej jak przedmiot jeszcze bardziej spotęgowało jej poczucie
samotności. Wcześniej też była samotna, nie miała rodziny, przyjaciół, nie nawiązywała
głębszych znajomości ze studentami, ale była otoczona ludźmi, a nie ścianami
szpitalnych sal i beznamiętnym zachowaniem lekarzy; miała też swoją ukochaną
poezję, o której mogła ciągle opowiadać na wykładach. W ostatnich miesiącach
jej życi,a kiedy potrzebuje chociaż trochę ciepła, zostaje sama, skazana na z
góry przegraną walkę z rakiem.
Jednak główna bohaterka otrzymuje trochę
empatii od pielęgniarki Susie, która troszczy się o Vivian i stara się, choć
niestety bezskutecznie, oszczędzić jej bólu, tłumacząc młodemu lekarzowi, Jasonowi, że jego
zachowanie jest niewłaściwe. Co najważniejsze Susie uszanowała jej wybór
dotyczący odmowy reanimacji, czego nie zrobił Jason, zaślepiony wizją sławy,
jaką przyniosą mu badania nad Bearing.
Najbardziej wzruszającym momentem w filmie jest
jednakże scena, kiedy będącą w agonii Vivian odwiedza jej była wykładowczyni.
Wtedy doznaje ona tego, czego naprawdę potrzebowała – matczynej opieki. Mimo że
Susie pomagała Vivian, to nie mogła się równać z profesor Ashford. Kiedy
przytula ona Vivian, czyta jej bajkę z dzieciństwa, coś pęka w
dotąd niezwykle wytrzymałej Vivian Bearing. Nie jest już wykładowczynią, nie
stara się być mądra i twarda , na nowo staje się małą dziewczynką,
która po prostu musi się wypłakać z powodu bólu i bezsilności, jakich
doświadcza.
Szczególne w tym filmie było to, że po
obejrzeniu „Dowcipu” doznania się nie skończyły. Powodem, dla którego został on
na dłużej w mojej pamięci, była refleksja nad prawdziwością tego filmu. Tym
razem byłam świadkiem czegoś, co też może zdarzyć się mnie, wszystkie okropne
emocje i doświadczenia Vivian mogę też odczuć ja. Vivian to nie jedyny
taki przypadek, ludzie na całym świecie doświadczają tego, ale nie zastanawiamy
się nad nimi, bo przecież to nas nie dotyczy. Świadomość tego, że też możemy
zająć miejsce bohaterki, okazuje się być prawdopodobnie gorsza niż większość
scen z horrorów, które przeczytamy lub obejrzymy. Bo co może być straszniejszego
od świadomości, że musimy przeżyć coś, czego najmniej na świecie chcemy, a nie
mamy żadnego wyboru w tej sprawie.
Gabriela Jedlikowska
Fantastyczna rola Emmy Thompson, zwłaszcza że cały film opiera się na niej. Żadnej fałszywej nuty w jej grze, brak patosu i melodramatyzmu, mimo że gra osobę naznaczoną śmiertelną chorobą.Autentycznie wzrusza, a jest w tym prawda psychologiczna, a nie tanie chwyty emocjonalne. Aktorskie mistrzostwo świata.
OdpowiedzUsuńkris